تشکیل جلسه رسیدگی به مطالبات دولت از زنجانی
۲۲ تير ۱۳۹۳/جلسه رسیدگی به پرونده مطالبات دولت از بابک زنجانی و بررسی راهکارهای وصول هرچه سریع‌تر این بدهی‌ها، عصر شنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، دادستان تهران، رییس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای نفت، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، راهکارهای وصول مطالبات دولت مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

در این نشست مقرر شد به منظور وصول مطالبات وزارت نفت، با همکاری دولت و دستگاه قضایی ظرف مدت یک ماه نسبت به تملیک اموال بابک زنجانی براساس قیمت‌های تعیین شده توسط کارشناسان رسمی مورد تأیید دولت، مرجع قضایی و مالک اموال اقدام شود.

همچنین تاکید گردید اداره، فروش اموال و واریز وجوه آن به حساب دولت براساس ضوابط قانونی موجود انجام شود.

محسنی اژه ای در نشست خبری مطرح کرد
موافقت وزارت نفت با دریافت اموال زنجانی/ کلاهبرداری 140 میلیاردی از شهروندان جنوب

۲۳ تير ۱۳۹۳/حجت الاسلام  غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در شصت و پنجمین نشست خبری قوه قضائیه اظهار داشت: حکم 7 نفر از محکومان فتنه قطعی شده است و برای اجرا به شعبه اجرای احکام ارسال شده است. حکم افرادی که احکامشان قطعی شده است بین 3 تا 11 سال حبس است. کیفرخواست افراد دیگر نیز صادر شده و در مرحله ارسال به دادگاه است.


گزیده اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را در ادامه می خوانید:

  • درباره وضعیت پرونده بابک زنجانی؛ پس از اقداماتی که دستگاه قضا انجام داد و متوجه موضوع شدیم دادستان به عنوان مدعی العموم وارد پرونده شد و این فرد با حکم قضائی ممنوع الخروج شد. پس از احضار وی تحقیقات انجام شد و قبل از بازداشت نیز سازمان بازرسی با او صحبتی را انجام داد تا ببینیم آیا وجوه دریافتی بازگردانده می شود یا خیر که در آن زمان متوجه شدیم علاوه بر این که پولها باز نمی گردد صحت بعضی از اسناد مورد خدشه قرار گرفته است.
  • به دلیل این که امکان داشت این افراد به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج شود بازپرس برای او قرار بازداشت صادر کرد که این قرار تمدید شد.
  • بابک زنجانی هیچ پولی در خارج از کشور ندارد، هیاتی به مالزی و هیات های دیگری به کشورهای همسایه مراجعه کردند تا ببینند آیا بابک زنجانی پولی در بانکهای خارج  از کشور دارد که بلوکه شده است که پس از بررسی مشخص شد هیچ پولی موجود نیست در همین حال تمام اموال وی شناسایی و توقیف شد.
  • در حال حاضر شروع به قیمت گذاری اموال کرده ایم و به دولت پیشنهاد دادیم که اموال را به جای پول بردارند این در حالی است که متهم نیز به صورت کتبی اعلام آمادگی کرد تمام اموالش در داخل و خارج از کشور بابت طلب برداشته شود.
  • وزارت نفت ابتدا با دریافت اموال به جای پول نقد مخالف بود. در جلسه این هفته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی موافقت شد که اموال بابک زنجانی به جای طلب برداشته شود چرا که پس از صحبت اعلام کردیم تا پرونده به دادگاه رفته و حکم قطعی شود این موضوع زمانبر است. این در حالی است که وزارت نفت پیش از این اعلام کرده بود بدهی خود را یا معادل ریالی یا ارز دریافت می کند و ملک به درد آنها نمی خورد. در حال حاضر توافق اولیه انجام شده است و بازپرس و دادستان در جهت شناسایی اموال به جد مشغول هستند.
  • در این پرونده برخی افراد در وزارت نفت تحت تعقیب هستند و برای آنها پرونده صادر شده است اما در این رابطه کسی بازداشت نشده است.


کلاهبرداری 140 میلیاردی مردم کلاهبردار از شهروندان جنوب کشور

  • 140 میلیارد از شهروندان یکی از شهرهای جنوب کشور کلاهبرداری شده است. در این پرونده فردی در یک شهر مدعی شده است به ازای 3 ماه سپرده گذاری 100 درصد سود 6 ماهه سپرده گذاری 197 درصد، 18 ماه 187 درصد و دو ساله 248 درصد سود پرداخت می‌کند که از این طریق موفق شده است 140 میلیارد تومان کلاهبرداری کند. این موضوع جای سوال است که آیا کسی می تواند با فعالیت اقتصادی سالم سه ماهه 100 درصد سود بدهد. عده ای بدون هیچ مطالعه ای پولشان را در اختیار این فرد قرار دادند که همین موضوع باعث کلاهبرداری شده است. این افراد بعد از این که مرد کلاهبردار پولهایشان را می گیرد باعث ایجاد مشکل برای خود، جامعه و دستگاه قضائی می شوند و بعد از قوه قضائیه می خواهند که مطالباتشان را وصول کند.
  • در پرونده دیگری در همان شهر فردی با تاسیس شرکت 64 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است. بخشی از این پول بازگشته است اما 55 میلیارد تومان آن باقی مانده  است. با مسدود کردن حساب فرد کلاهبردار و بستگانش که پول به حساب آنها واریز شده بود مقداری از اموال پیدا شده اما به میزان 55 میلیارد تومان نیست. مردم نیز باید توجه کنند که یک بار از چند سوراخ گزیده نشوند. در حال حاضر متهم پرونده دوم بازداشت شده و در زندان است.


آخرین وضعیت معوقات بانکی

  • ریاست بانک مرکزی اعلام کرد برای جلوگیری از معوقات عزم جدی داریم که این موضوع باعث خوشحالی ما شد امیدواریم دیگر شاهد تکرار این موضوعات نباشیم. دادستانی کل مشغول پیگیری لیست اعلامی است و بعضی از مشتریان بانکها که مدعی شدند بخشی از معوقات را تسویه کرده اند به دادستانی دعوت شده اند. امیدواریم بانک مرکزی در این زمینه عزم جدی داشته باشد و در پایان سال 93 بگوییم نه تنها افزایش معوقات نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته ایم.


نظر آیت الله جنتی نظر به یک فرد خاص است

  • خبرنگاری پرسید دادگاه می تواند فردی را ممنوع البیان کند؟ که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: ممنوع البیانی جزو محرومیت های اجتماعی است و به ندرت حکمی در این رابطه صادر می شود اما دادگاه می تواند این حکم را صادر کند.
  • خبرنگاری پرسید آیت الله جنتی  در نماز جمعه این هفته تهران نسبت به تعویق سه ساله پرونده یکی از سران فتنه اعتراض داشت آیا قوه قضاییه به خاطر برخی سفارشات این پرونده را به تعویق انداخته است که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: آنطور که من از صحبت های ایشان برداشت کردم نظر به یک فرد خاص بود که وی 11 مرداد محاکمه می شود. اینکه زمان دادگاه عقب بیافتد بستگی به شرایط دارد. به صرف درخواست جلسه دادگاه عقب نمی افتد. برای این فرد یک جلسه برگزار شد که پس از آن پرونده به دادسرا رفت و با رفع نواقص دوباره به دادگاه بازگشت. 11 مرداد این فرد در دادگاه محاکمه می شود.
  • دادگاه پرونده (م ر)  تمام شده اما ختم رسیدگی  اعلام نشده است آنقدر که من امروز پیگیر شدم هنوز حکمی در این رابطه صادر نشده است.
  • پرونده سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی؛ پرونده هنوز به دادگاه نرفته و برای متهمان آن قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نشده است. باید نقطه نظرات کارشناسان و دفاعیات متهمان در این پرونده اخذ شود.


توضیح درباره گشتهای موتوری انصار

  • خبرنگاری پرسید، قرار است گشتهای موتوری با عنوان انصار برای برخورد با بدحجابی راه اندازی شود این گشت ها زیرمجموعه کدام نهاد هستند که سخنگوی قوه قضائیه در این رابطه خاطر نشان کرد: برخی ضابطین مثل نیروی انتظامی ضابط  هستند و برخی دیگر ضابط خاص هستند. همه ضابطان باید کارت شناسایی داشته باشند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا